Rondrit en snorkelen Bali

1 december 2014 - Sanur, Indonesië

Zoals Marianne heeft geboekt zijn we nu twee keer met Ketut, de lokale gids, op rondreis Bali geweest. De eerste keer was heel erg heet en alles bij elkaar een beetje teleurstellend. Te druk en Ad voelde zich uiterst beroerd. Wel mooie dingen gezien.

Gisteren zijn we met 333 travel op snorkeltocht naar Nusa Penida geweest. Alleen de boottocht was al de moeite waard. Door de hoge golven ging de boot als een kermis attractie op en neer en van links naar rechts. Wij zaten voorin de boot en kregen regelmatig de water spray in ons gezicht, we genoten hier erg van. Het snorkelen was fantastisch het koraal is te vergelijken met dat van Egypte. Marianne is zelfs vanaf de boot het water ingesprongen en we hebben meer als een uur gesnorkeld. De spullen werden prima en marianne kon de rest goed bijhouden.helaas waren er ook een paar van die maffe andere toeristen die allerlei gekke kunsten uithaalden. Wij hebben rustig gesnorkeld en genoten. Inclusief een murene , en heel veel mooie vissen.

Vandaag zijn we eerst naar een mooie waterval geweest. Marianne is samen met de gids boven gebleven en Ad heeft de steile gladde trap naar beneden genomen. Beneden heeft hij een paar mooie foto's gemaakt en daarna weer dezelfde trap omhoog. Dat viel erg tegen want de betonnen treden waren erg glad en heeeel steil. Bovendien waren het er een paar honderd  !! Niet slecht voor een man op leeftijd ;)

Daarna door naar de beroemde rijstterassen van Jatiluwih. Het weer werd langzaam steeds slechter en gelukkig voor ons ging daardoor de temperatuur ook omlaag. Bovendien liggen de terrassen 800 meter boven zeeniveau dus dat helpt ook een handje. De terrassen waren spectaculiar en niet voor niets beschermd door Unesco. Daar hebben we met zijn drieën lekker gegeten en daarop weg naar het Bratanmeer.

Onderweg  naar dit meer vroeg Ketut of we wel eens gehoord hadden van de koffiebonen die  door katten uitgescheten worden en dan voor veel geld wordt verkocht. Uiteraard hadden we daar van gehoord. Deze bonen komen van Bali en wij konden onderweg deze koffie gaan proeven !! Aangezien we zin in koffie hadden gingen we op pad. Het bleek een soort van proeverij van verschillende koffie en thee te zijn. Verschillende erg lekker, sommigen niet te pruimen ! De productie van de kattenkoffie werd uitgelegd en we kregen van onze gids ook nog  de verschillende vruchten in de tuin uitgelegd. Heel leuk en boeiend. De kattenkoffie was lekker en werd met een speciaal koffie apparaat gezet. Een mooie tuin en een leuke plek om koffie te drinken.

Daarna door naar het meer. Een mooie route door de bergen met slechte wegen en mooie dorpen. De tempel bij het meer was groot, druk en het weer werd steeds slechter. Na het nemen van de foto's weer op weg. Onderweg nog wat apen tegengekomenen toen hebben we maar tegen de gids gezegd dat we terug wilden naar het hotel. Het regende hevig en alles was omgeven met mist. Niet veel meer te zien en we wilden nog gaan zwemmen. Aangekomen bij het hotel was het zwaar bewolkt en we besloten toch maar niet te gaan zwemmen. Op de kamer was het lekker fris en hebben we voorbereidingen getroffen voor Ad zijn duiktrip van morgen!

1. Mimie van Straaten:
    1 december 2014
    Nog vier dagen en jullie zijn weer in Nedeland. Dus...geniet nog even. Groetjes......