The grand palace

31 oktober 2014 - Tak, Thailand

na een wandeltripje van ongeveer een half uurtje waren we bij het koninklijk paleis. Toen hadden we het al enigszins warm en waren al behoorlijk bezweet Eenmaal door de toegangspoort kom je op een groot plein met paden en gras. Het was een zee van parapluutjes niet alleen van gidsen , maar ook tegen de zon. Onze gids vond het hier al erg druk.

Hij nam ons vlug mee, alle chinezen willen namelijk op de foto's om te laten zien dat ze er echt geweest zijn. Een foto zonder hen erop is niet goed genoeg. Fotografen hadden het hier erg druk mee, om iedereen goed op de foto te krijgen.

Toen door het toegangs poortje van het binnen terrein waar de emerald Boedha staat.

Ad had hier al moeite om bij ons te blijven doordat er geduwd en getrokken werd om toch vooral als eerste door het poortje te kunnen.

De controleurs/ bewakers zagen er al verhit uit en het was pas 10 uur !!  De controleurs zouden moeten kijken of de dames hun schouders bedekt hebben maar het was zo druk dat naar de broeklengte al niet meer werd gekeken ! Daarna kwamen op binnen tempelterrein. De hitte was hier ernorm omdat door de gebouwen erg geen zuchtje wind was. Hele scholen hadden hun excursie op deze dag gepland. Het was mooi om al die school uniformen te zien. Onze gids zat op de praatstoel en begon het hele systeem van boedisme uit te leggen. Marianne en ik en de andere reisgenoten vielen zo'n beetje van ons stokkie en door goed in de schaduw van de gebouwen te blijven konden we het verhaal enigszins volgen. Stel je voor iemand probeert Engels te praten zonder de r en met de klemtoon op iedere laatste lettergreep. Wij raken er aan gewend en konden grote delen van zijn betoog volgen.

Hierna liepen we naar het gebouw waar de emerald Boedha staat. Doordat onze gids buiten de grote stroom om was gelopen kwamen we vanaf een verhoging bij de ingang. Hier was het een gekrioel van mensen. Bijna allemaal met paraplu en dringend  en op de grond spugend om naar binnen te kunnen. Na dit even aan gezien te hebben hebben we ins in het strijdgewoel gemengd. Hier moesten we onze schoenen uit doen waarna Ad naar binnen is gegaan en Marianne buiten heeft zitten wachten. De vorige keer met Nico en ma samen waren we met ongeveer 10 man in het hele complex vermenigvuldig dit met 1 miljoen en dan weet je hoe druk het was. Ad is binnen geweest en heeft zich verwonderd over het respectloze gedrag van vele toeristen. Er werd geschreeuwd en foto's gemaakt terwijl dit nadrukkelijk verboden is. De wachters gingen helemaal over de rooie en dat bij die temperaturen !! Daarna was het wat ons betrof genoeg. Uiteraard stond er nog een bezoek aan de Gem factory op het programma maar die hebben we overgeslagen !!

In het hotel hebben nog even gezwommen en zijn we naar de MBK mall geweest.

1. Mimie van straaten:
    31 oktober 2014
    Ik vond het weer een mooi verhaal en heb er ook nu weer van genoten. Lieve grot,mimie
  2. Ruud:
    3 november 2014
    Weer een enerverend verhaal en mooi om te lezen. De warmte zal nog wel even een probleem blijven.